Meldpunt Wet Goed Verhuurderschap
De Wet goed verhuurderschap moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals een te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen. Sinds 1 juli 2024 geldt ook de Wet betaalbare huur met regels over de huurprijsbescherming en het woningwaarderingsstelsel. Werkt een verhuurder niet volgens deze regels? U kunt als huurder hier een melding van maken bij de gemeente. Dit is gratis.
The information is also available in English.
Wat u moet weten
Over welke verhuurders gaat het?
De Wet goed verhuurderschap beschermt huurders en woningzoekenden tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- particuliere verhuurders
- verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met verhuurders)
- werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
Huurt u van een woningcorporatie?
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die neemt uw klacht zelf in behandeling.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u conctact openemen met één van de volgende organisaties.
- www.huurcommissie.nl: voor huurders met klachten over een onderhoudsgebrek, de huurprijs of de servicekosten
- www.geschillen-commissie.nl: voor huurders met klachten over de verhuurdersrol van de woningcorporatie
- www.woninginzicht.nl: voor woningzoekenden met klachten over de inschrijving of de reactie op een woningadvertentie
Wat houden de wetten in
De wetten richten zich op verschillende belangrijke zaken om huurders te beschermen.
Verhuurders houden zich aan de volgende regels:
- Een schriftelijk huurcontract opstellen
- Een onderhoudsplan hebben
- Het arbeidscontract en huurcontract van elkaar scheiden
- Niet meer dan 2 maanden kale huur als maximale borg rekenen
- Huurders informeren over rechten en plichten
- Huurders niet bedreigen, discrimeren of bang maken
- De woonruimte niet verhuren tegen een huurprijs die hoger is dan op basis van het puntentotaal dat gerekend mag worden
- De huurverhoging niet hoger laten zijn dan het maximaal huurverhogingspercentage dat jaarlijks wettelijk wordt vastgesteld
Wanneer ongewenst gedrag melden
U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties.
De verhuurder:
- maakt u bang of discrimineert of bedreigt u
- vraagt een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
- maakt geen schriftelijk huurcontract
- legt geen huurovereenkomst vast die los staat van de arbeidsovereenkomst
- informeert niet schriftelijk in een taal die de (buitenlandse) werknemer begrijpt
- geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
- informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
- contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen. De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7).
Na uw melding
U krijgt een bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.
Informatie voor verhuurders
Als u niet volgens de regels verhuurt
Houdt u zich als verhuur niet aan de regels? Dan kan de gemeente u een waarschuwing geven of een boete tot € 22.500. Gaat u vaker in de fout dan kan de boete stijgen tot € 90.000. Als dat niet werkt, kan de gemeente het beheer van de woning overnemen. Dat betekent dat u zelf de woning niet meer mag verhuren.
Meer weten
Privacyverklaring Wet goed verhuurderschap
De gemeente verwerkt persoonsgegevens van melders en verhuurders. Lees wat dit voor u en uw gegevens betekent in de Privacyverklaring Wet Goed huurderschap.