Verkeersbesluit geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen, inclusief fysieke maatregelen op de Oude Trambaan in Esbeek

dinsdag 10 december 2024
Type bekendmaking: verkeersbesluit of -mededeling



Verkeersbesluit geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen, inclusief fysieke maatregelen op de Oude Trambaan in Esbeek

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hilvarenbeek;

Gelet op

  • Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna:WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Hilvarenbeek;

  • Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

 

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub b, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Voorts artikel 2 lid 2 onder b van de WVW1994:

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De veiligheid van de gasleiding wordt verhoogd en ook wordt de bereikbaarheid van het bosgebied verbeterd voor calamiteitendiensten.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven. De betreffende grondeigenaren zijn betrokken bij de totstandkoming van dit besluit.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De Oude Trambaan is een onverharde weg door waardevol bosgebied. In het verleden werd de Oude Trambaan incidenteel gebruikt door (zware) (landbouw)voertuigen die capabel waren om door drassig zand te rijden. Dit verkeer was grensoverschrijdend van aard en kende geen bestemming in het bosgebied. De maatregelen hebben gevolgen voor dit incidentele gemotoriseerde verkeer. Voor dat verkeer zijn er goede alternatieven zoals de Poppelsedijk en de Goirlsedijk.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker, doordat gemotoriseerd verkeer zich niet langer mengt met langzaam verkeer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben een positief gevolg voor de calamiteitendiensten nood- en hulpdiensten. De gekozen maatregelen is afgestemd met de Veiligheidsregio Midden- en west Brabant waarmee de bereikbaarheid gegarandeerd blijft voor het achterliggende gebied. Omdat de gasleiding beter beschermd wordt, daalt het risico voor een gaslek. Omdat er niet langer gemotoriseerd verkeer rijdt via de Oude Trambaan, herstelt de deklaag en wordt deze toegankelijker voor calamiteitendiensten.

Flora en fauna

Het bosgebied dat de Oude Trambaan doorkruist, is een stiltegebied. Door gemotoriseerd verkeer te weren van de Oude Trambaan, stijgt de ecologische waarde van het omliggende gebied.

Handhaving

In het verleden is er overlast geweest van o.a. gemotoriseerde 4x4 voertuigen, crossmotoren, illegale transporten en stroperij. Met deze maatregel ontstaat de mogelijkheid om te handhaven op ongewenst, gemotoriseerd verkeer in het bosgebied.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor het omliggende gebied. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is. Met de maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te garanderen waarbij er geen belangen onevenredig worden geschaad.

Overwegende dat

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Hilvarenbeek, Brabants Landschap, A.S.R. en de Gasunie;

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen buiten de bebouwde kom van Hilvarenbeek liggen;

  • de Oude Trambaan een erftoegangsweg is met een maximumsnelheid van 60km/u;

  • de Oude Trambaan onverhard is;

  • de Oude Trambaan gelegen is in een bosrijk gebied, tevens stiltegebied;

  • naast De Oude Trambaan in Esbeek een hooftransportgasleiding ligt van de Gasunie;

  • Brabants Landschap, Gemeente Hilvarenbeek en ASR gezamenlijk eigenaar zijn van de (toeleidende) wegen waar deze gasleiding naast ligt;

  • de Oude Trambaan regelmatig gebruikt wordt door ongewenste, doorgaande, zware voertuigen die geen bestemming hebben in het naastgelegen bosgebied;

  • zware voertuigen hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn voor de slechte toestand van de deklaag van de Oude Trambaan

  • bij neerslag de deklaag van de Oude Trambaan dusdanig verzadigt, dat deze vatbaar is voor spoorvorming van gemotoriseerde voertuigen;

  • de spoorvorming diepe geulen veroorzaakt die de deklaag van de gasleiding beschadigt en uitspoelt;

  • de geulen op de Oude Trambaan bijdragen aan een aantoonbaar, onvoldoende diepe deklaag van de naastgelegen gasleiding;

  • onvoldoende dekking van de gasleiding tot beschadigingen aan deze gasleiding leidt;

  • door beschadigingen aan de gasleiding de kans op een gaslek toeneemt;

  • op verzoek van, en in overleg met de Gasunie, Brabants Landschap en A.S.R. de Oude Trambaan in het verleden meermaals tijdelijk afgesloten is, omdat de veiligheid van de gastransportleiding gevaar liep;

  • klimaat-invloeden een stijgende lijn in het aantal natuurbranden veroorzaken

  • het omliggende gebied in de top 5 van het regionaal risicoprofiel valt;

  • door de slechte deklaag de Oude Trambaan slecht of onbegaanbaar is voor brandweervoertuigen;

  • het aanbrengen van een stoplijn bij (bos)brand hier slecht mogelijk is, door de slechte begaanbaarheid van de Oude Trambaan;

  • voor de bereikbaarheid van de calamiteitendiensten naar het bosgebied, de Oude Trambaan een belangrijke verbinding is;

  • daarom de Oude Trambaan zodanig onderhouden dient te worden dat deze bereikbaar is voor alle soorten blusvoertuigen, met name in de periode dat de kans op een natuurbrand het grootst is (periode februari- september);

  • het wenselijk is om een permanente verkeersmaatregel te treffen, om de veiligheid van de gasleiding te borgen en de calamiteitenbereikbaarheid te versterken;

  • dat regulier en frequent onderhoud onvoldoende is gebleken om de veiligheid van de gasleiding te garanderen;

  • dat regulier en frequent onderhoud onvoldoende opgewassen is gebleken tegen zware voertuigen die gebruikmaakten van de Oude Trambaan;

  • dat het aanbrengen van verharding of een cunet strijdig is met het bestemmingsplan en verharding bezwaarlijk is voor de omliggende natuurfuncties;

  • het wenselijk is om het aandeel zwaar/ongewenst verkeer op de Oude Trambaan te beperken om zo schade aan de deklaag te beperken/voorkomen;

  • het wenselijk is om het openbaar karakter van de Oude Trambaan te behouden

  • het wenselijk is dat de Oude Trambaan toegankelijk blijft voor calamiteitendiensten;

  • dit onderhoud onuitvoerbaar is gebleken, omdat de toplaag van de Oude Trambaan herhaaldelijk beschadigd wordt door zware voertuigen;

  • het weren van zware voertuigen het herstel en onderhoud van de Oude Trambaan mogelijk maakt;

  • deze verkeersmaatregel de aanwezigheid van gemotoriseerd verkeer handhaafbaar en verifieerbaar maakt;

  • deze maatregel voorziet in een mogelijkheid om toekomstig onderhoud aan de Oude Trambaan beheersbaar te houden.

Mede gelet op

  • Artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de korpschef politieregio Zeeland-West-Brabant, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit;

  • Artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekend gemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

  • 1.

    tot het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer, door het plaatsen van verkeersborden C12 en onderborden met daarop de tekst ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het instellen van een geslotenverklaring van de Oude Trambaan, door het fysiek afsluiten van de Oude Trambaan door middel van het plaatsen van barrières;

  • 3.

    de verkeersmaatregelen vast te hebben gelegd, op bijbehorende tekening met kenmerk ‘1009035, van 13 september 2024’

Hilvarenbeek, 27 november 2024

Namens het college van burgemeester en wethouders,

Arndt van Ruremonde

Hoofd afdeling Ruimte

Rechtsbescherming

Dit verkeersbesluit ligt vanaf de dag van publicatie, voor een termijn van 6 weken ter inzage bij de centrale balie van het gemeentekantoor van de gemeente Hilvarenbeek en is te vinden in het gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl

Binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders. De zienswijze kan schriftelijk, digitaal of mondeling worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Schriftelijk via Postbus 3, 5080 AA Hilvarenbeek.